Logo SstarWines Jak czytac etykiete Chile
Merlot Le Due Terre 2004
Colli Orientali del Friuli DOC
Włochy
Merlot
Cena: 100
Alk: %
Kolor: cz
Nr 14124
www
Legenda (ocena):
8 - wybitnie, prawdziwe arcydzieło
7 - bardzo dobre, wino z dużą klasą
6 - dobre, interesujące
5 - całkiem niezłe, przyzwoite
4 - słabe
Brak gwiazdki
3 - omijać z daleka, wino z wyraźnymi wadami

Inne od Le Due Terre:
Sacrisassi 2008 Colli Oriental..

Sacrisassi 2007 Colli Oriental..

Sacrisassi 2006 Colli Orientali..

star (2012-11-23) Ocena: 5
Pewno się na nim nie poznałem. MdCC też miał kłopot z flagowym Sacricassi, ale poczekał i się doczekał. My czasu tyle nie mieliśmy. Piszę jak leciało. Kiszonka. Słodkie i gorzkie zarazem. Passe jakby choć tli się w nim jakieś chaotyczne życie jeszcze. Pikantne i gładkie z jednej strony, a z drugiej agresywne i wytrawne dość. Ciężko się w nim rozmiłować. Jedynie piątkę odnotowałem. Może dekantować trzeba by było? Kto wie? Cena wywoławcza, miejsce zakupu po producencie, ale może u Fałowskiego też można znaleźć nowsze roczniki?

Zajrzałem na Cellar Tracker http://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=386037 aby krzywdzącego sądu nie wydać. 88PP i notka: The Merlot was good and plummy but a tad dusty (dirty, even), and failed to sparkle. Ciężko się nie zgodzić z tą opinią. Z pewnością nie zaiskrzyło. Chyba, że ktoś uważa inaczej? W końcu sam tego wina nie piłem. A miałem bardzo dobre wspomnienia z Merlotem z tamtych stron http://www.sstarwines.pl/sample.php?inc=note.php¬e=8884 co się Cjarandon od Ronco dei Tassi zowie, z 2003. @Enoteka Polska

star (2012-11-23)
Pewno miałeś na myśli strony w innym języku (jakie? jakich krytyków?) ale tutaj (pralinka) ładnie napisali: mniej jest więcej, tak mniej więcej;-) Flavio und Silvana Basilicata sind seit 1984 am Werk. Das Rezept ist so schlicht wie überzeugend: weniger ist mehr. Kleines Terroir, grosse Sorgfalt, vier Weine, einer besser als der andere (5 Hektaren, 20‘000 Flaschen).

Dla odmiany ja dodam, że do Merlota nic nie mam. Próbowałem dobre Q Zuccardi czy Masseto Ornellaia po latach, że o Riserva Arcole Desmonta nie wspomnę, bo to niższa półka, czy Angelusie dla odmiany. Ładne te merlociki mogą być. Wspomniałem włoskiego z północy, dodam jeszcze Piviera Cesconich.

W UK mają pionowo Merlot Due Terre (pralinka) i z porównania wynika, że 2001-2007 (oprócz 2003, czemu?) równo na trzy gwiazdki, a takie Sacricassi to jednak o gwiazdkę wyżej, jak u nas;-)
wino14124#45469

star (2012-11-23)
A z przechowywaniem, transportem, czystością szkła i tym podobnymi to rzeczywiście miewałem różne kłopoty. GP zwracał kiedyś uwagę na aromaty starej szafy, politury, które też ponoć ze złego dojrzewania w butelce się biorą. Cóż nie każda wada łatwa do wychwycenia jak wino korkowe, czy utlenione.
wino14124#45470

willycoyote (2012-11-23)
Mam na myśli oceny Daniela Cernilliego (były numer 1 Gambero Rosso, dzisiaj ma blog Doctor Wine: (pralinka)) i śp. Luigi Veronelliego (numer 1 włoskiego dziennikarstwa o winie). To nie byle jakie oceny. Ale nie skosztowałem tego Merlota. Chciałbym tylko zdać sobie sprawę o róźnicy ocen wielu win jakościowych z innymi kwalifikowanymi dziennikarzami o winie, ponieważ to nie pierwsze raz (a raczej nie wiem dlaczego byle jakie dyskontowe mają też tutaj 5-kę tak jak dobre jakościowe wina). Może to wynika z transportu i przechowywania, o których żaden z komentatorów tego blogu może nic nie wiedzieć. Nie widzę inne powody, bo kompetentni jesteście a nie wątpię o waszej oceny jednej butelki. Ja nie oceniam wino po jedynej butelce z tego samego miejsca.
wino14124#45471

willycoyote (2012-11-23)
Cernilli da 94/100 punktów Merlotowi 2009 (to 8-ka). Veronelli dał mksymalną ocenę (3 slońca super Merlotom 2003, 2005, 2006 a to też 8-ka): to prawda że nie dał 8-ki rocznikowi 2004, natomiast pewnie nie dałby tylko 5-ki. Z tego powodu myślę, że przyczyna może być transport lub przechowywanie.
wino14124#45472

willycoyote (2012-11-23)
Oto pralinki poprzedniego komentarza:
Cernilli: (pralinka)
Veronelli: (pralinka)
SlowFoodValliorobiche.it
BortoneVini.it

wino14124#45473

willycoyote (2012-11-23)
Pralinki Veronelli sa 3: nie wiem dlaczego system blogu pisal tylko pierwsza a reszty nie podkreslal. W gtakim razie dam jescze osobno: 1 to (pralinka) a 2 to (pralinka)
Powodzenia

wino14124#45474

star (2012-11-23)
Może masz rację z tym przechowywaniem. Marwin je za bardzo pewno wytrząsł po drodze, zapatrzył się jak Mumm formułowcy jeden traktują;-) Wydaje mi się, że sąsiedni 2003 rocznik bardzo dobry musiał być w tamtym rejonie jeśli Veronelii tak wysoko ocenił 2003 Le Due Terre Merlot, a mi tak przypasował Cjarandon od Ronco dei Tassi z 2003. Co więcej mimo upałów w Toskanii, na północy wydaje się, że powstały dość długowieczne wina w 2003. Wracając do 2004 to jednak nie ma ocen tego wina ani u Veronelliego, ani u nikogo innego, oprócz SW (tylko 5) i CT (tylko 88PP). Dlatego staram się przy kontrowersyjnych ocenach o znalezienie jakichś innych opinii w necie, ale trafiłem na Merlota z 2004 jedynie na Cellar Trackerze:-( Przy okazji oceny Parkera dla topowego blendu le Due Terre (skąd nazwa?) Sacricassi via (pralinka) Vinopedia.
wino14124#45475

willycoyote (2012-11-24)
Szanuję ocenę SW pomimo że powstały moje wątpliwości o transportu czy przechowywanie, bo ta opinia jest podpisana nawet przez editora tego blogu. Natomiast CT ma jedyną ocenę anonimową, czyli nie do przyjęcia. Ja też mógłbym pisać tam 98/100 bo zgadzam się prawie zawsze z Danielem Cernillim, człowiek z wielkim doświadczeniem a on dał 8-kę do 2009, czyli wątpię, że 2004 jest w poziomie tak niżej (3 stopnie!). Czyli jakaś inna przyczyna oprócz cechy wina miała być, bo 2004 to dobry rocznik w ogóle w Friuli dla czerwonych. Jedna butelka, szczególnie dla win barikowych, jakkolwiek nie da żadnej pewności właściwej oceny. To jest problem dla Ciebie. Akceptujesz opinię po 1 butelce a to wielkie ryzyko. Jabym był trochę ostrożniejszy, nie tylko w tym przypadku.

wino14124#45480

star (2012-11-24)
Dodałem jeszcze opinię sprzedawców z UVinum (pralinka) którym zależeć powinno jak na najwyższej ocenie wina, a dali 3/5 (Sacricassi 4/5) temu i innym rocznikom tego Merlota. Za wiele z tego nie wynika, jedynie nasza 6 w przeliczeniu pewno, no ale widać, że to wg nich słabsze wino niż flagowe Sacricassi. Nie jest jednak jasne czy oni to wino w ogóle pili;-)

Wine Lovers Page też pisze co nieco (pralinka) o posiadłości. Le Due Terre ("The Two Earths," named for the disparate soils in the vineyards that surround the attractive home and tiny winery of owners Silvana Forte and Flavio Basilicata.

Le Due Terre 1999 Merlot - Very full and appealing, chocolate and nutella, structured and balanced. Evokes the style of a St.-Emilion from Bordeaux but carries a distinct Italian accent.

Le Due Terre 2000 Merlot - No transient barrel issues show in this fine wine today. Dark and rich, amazingly approachable for a wine so young, breathing abundant chocolate, cherries and a whiff of black coffee. Chocolate-covered cherries burst on the palate, amazing.


Ciekaw jestem kto zabrał tą butelkę, może w nocy przeszła transformację?
wino14124#45481

star (2012-11-24)
Opinia z CT o innym 2002 roczniku tego Merlota (pralinka) nie jest aż tak entuzjastyczna jak opinia krytyków, a wydaje się całkiem sensownie napisana: Tasted by Wine-Strategies on 5/3/2009 & rated 88 points: Decanted 1 hour. I normally don't enjoy Merlot from this region as it is usually quite vegetal with too many pyrazine highlights, but this, especially considering the vintage, was quite nice. Good perfume of red flowers, blackberry and spice. Medium body with a smooth finish. Not quite worth the $43 though. Poziom oceny podobny do 2004 z Cellar Trackera. Co do 2004 to ciekaw jestem opinii MikPawia czy Wesołego, bo też pili to wino. Marwin napisał już. No i kto je zabrał do domu? PS. Opinia na podstawie jednej butelki to zło konieczne, ale zgadzam się, że to dość ryzykowne i wiele takich opinii na SW należałoby wziąć w nawias, co mam nadzieję, że wnikliwy czytelnik też czyni.
wino14124#45482

willycoyote (2012-11-24)
Bardzo ciekawe to, co pan sstar pisze. Frajda. Dobra usluga dla czytelnikow. Natomiast na sprzedawcow (i tylko na nich) ja nie mam zaufania. Inne opinie niezalezne mozna spokojnie akceptowac lub dyskutowac, itd ale opinie sprzedawcow mozna uzywac jak papier toaletowy. Z tego powodu nie pisze w blogach komercyjnych. Te inne opinie o 2002 moge podpisac w cieniu ja tez, bowiem 2002 byl najgorzym rocznikiem wloskim dla czerwonych od przynajmniej 20 lat a w Friuli jeszcze tragicznym.
wino14124#45483

willycoyote (2012-11-24)
Star, czy mozesz poprawic "niezezne" w niezalezne? Nie wiem dlaczego PC zjadl 2 litery klawiatury...
wino14124#45484

star (2012-11-24)
Poprawiłem. A jak przypominam sobie to wino to faktycznie było ono nieco zbyt żywe i chaotyczne jak na swój wiek, aby przypuszczać, że wszystko było z nim okej.
wino14124#45485

willycoyote (2012-11-24)
Brawo! Dobrze pisales "nieco zbyt żywe i chaotyczne jak na swój wiek". Przypominam sobie degustacje portugalskich win najwyzszej klasy w winotece Burgundia, gdzie nawet po dekantacji nie udalo nam sie poprawic "żywe i chaotyczne" wino czerwone nie filtrowane (lub zbyt delikatnie filtrowane). Mozna wiec myslec, ze transport do Polski dla wszystkich butelek (lub nie wlasciwe przechowywanie dla jednej czy dwoch, np. wystawionych na swiatlo w polkach) cos powodowal. Miales opisywac wczesniej to, co teraz przypomniales. Sprawa byloby jasniejsza. Ide, teraz, na zakupy, ale i spokojniejszy, ze sprawa teraz wyglada rozwijana jak najbardzie. Mylego weekendu!
wino14124#45486